Made by Vilnonis

A bit of history. Before I started working on my knitting patterns, I knitted for many years using patterns of other designers. You can see for yourself by looking at my project page on Ravelry, where the earliest one was made in 1997. Of course, I knitted much earlier, using Verena, Vogue Knitting, and Sandra knitting magazines, but these projects did not survive. Only the magazines of those distant 1983-1994 are still on my shelves. In a word, before starting to work on my designs, I finished about 150 projects using different knitting patterns. I think that during this time, I have already gained sufficient experience, and was able to draw conclusions, what I most lacked in these patterns, what I would like to see in them, and what I would have done differently. Here I am not talking about the overall experience in knitting, but only the impressions of using knitting patterns. Their common feature, if you rely on my opinion, is their content is too short and simplified, leaving a lot of unresolved issues, gaps, oversights, and allowing the knitter to stumble and deviate from the picture and image that they presented. It is clear why this happened. A long and multi-paged pattern seems too complicated and scares. And it's true.

Imagine the situation. You saw the design, and you like it. Open the page with a pattern. Scrolling, flipping, but it does not end. Will you knit? No way. You'd better knit the one next to it. Here is only half a page. And in the end, the pattern from "a half a page" crawls up on your needles, you knit it, finish it, try it on, be sure to go out once, return with a bad mood, fold it and load it in the closet. Forever. You can't unravel it; so many hours have been spent. Precisely, for this reason, there was a long pause in my knitting life, which lasted for several years I was frustrated. It seems that not everything is so wrong. Every fifth or tenth project still succeeded, but was all the efforts worth such modest results? Below I will show a few of my projects, which I never put on. There was not even a first going out wearing them. I put it on just to take pictures as proof that I put some effort (you can scroll through using the arrow). Something in them was fundamentally wrong.

***

Немного истории. Перед тем, как заняться созданием своих вязальных описаний, я много лет вязала по вязальным описаниям других авторов. Вы можете в этом убедиться сами, взглянув на мою страничку проектов на Ravelry, где самый ранний связан в 1997. Конечно, я вязала и гораздо раньше, пользуясь журналами Verena, Vogue Knitting и Sandra, но эти вязалки уже не дожили. Только журналы тех далеких 1983-1994 годов eще сохранились. Одним словом, перед тем, как начать работать над своими дизайнами, я связала примерно 150 изделий по разным вязальным описаниям. Думаю, что за это время я уже приобрела достаточный опыт, и смогла сделать выводы, чего мне больше всего не хватало в этих описаниях, что я хотела бы в них видеть, и что я бы сделала иначе. Здесь я не говорю про общий опыт в вязании, а акцентирую только впечатления от пользования вязальными описаниями. Их общая черта, если опираться лично на мое мнение, это слишком короткое и упрощенное их содержание, оставляющее много нерешенных вопросов, пробелов, недосмотров и позволяющее вязальщице оступиться и отклониться от той картинки и образа, которое в них представлялось. Понятно, почему такое происходило. Слишком длинное описание кажется слишком сложным, и отпугивает. По сути, так оно и есть. Представьте ситуацию. Вы увидели модельку, она вам нравится. Открываете страничку с описанием. Листаете, листаете, а оно не заканчивается. Будете ли вы вязать? Никоим образом. Лучше будете вязать ту, что рядом. Здесь только пол страницы. И в итоге описание "на пол страницы" забирается на ваши спицы, вы ее вяжете, заканчиваете, примеряете, обязательно один раз выходите в люди, возвращаетесь с испорченным настроением, складываете и грузите в шкаф. Навеки. Распустить ведь жалко, столько часов потрачено. Именно по этой причине в моей вязальной жизни произошла длинная пауза, длившаяся несколько лет. Я разочаровалась.

Вроде, не все так плохо. Каждая пятая или десятая вязалка все же удавалась, но стоили ли все усилия таких скромных результатов? Здесь я покажу несколько своих работ, которые я не носила никогда. Даже не было первого выхода в люди. Надела лишь для того, чтобы сделать фотографии, как доказательство, что я стучала спицами (можете пролистать, следуя стрелке). Что-то в них было основополагательно не так.

Later I grew up to size L. Nothing made by using these simplified and “flat” patterns did not fit on me. And I began to rework the patterns for myself. I added bust darts, lengthened the upper back, worked on the shapes of armholes and sleeve caps. Everything has become much better. Then I realized one thing: if more than half of the knitting techniques in the project are my own, why do I need those patterns? In the summer of 2016 (I remember that I was ill) from nothing to do, I began to come up with my designs. And a little later, I decided that I need to make patterns on them, and received great support from the members of the forum on Osinka. So I published a series of free patterns, and I practiced and learned on them. If you look at what I’ve done there, I would rather be horrified – a lot of mistakes, not the best technical solutions, written descriptions at a deficient level. But you had to practice on something. So I apologize to those who knitted using these patterns and, how gentler to say, struggled.

***

Позже я выросла до размера L. Ничто, связанное по упрощенным и "плоским" описаниям на меня не садилось. И я начала переделывать описания под себя. Добавляла вытачки для груди, удлиняла спинку, работала над формами пройм и окатов. Все стало гораздо лучше. Потом поняла одну вещь. Если больше половины вязальных приемов в одной вещи – мои собственные, зачем мне нужны описания? И летом 2016 года (помню, что я болела) от нечего делать начала придумывать свои дизайны. А еще чуть позже решила, что мне нужно сделать по ним описания, и получила огромную поддержку от форумчанок на Осинке. Так у меня появилась серия бесплатных описаний, работая над которыми, я училась. Если посмотреть, что я там наделала, сегодня можно ужаснуться. Масса ошибок, не самых лучших решений, текст описаний на очень низком уровне. Но на чем то ведь надо было учиться. Так что я прошу прощения тех, кто вязал по этим описаниям и, как тут мягче сказать, страдал.

The patterns "Made by Vilnonis" seem very complicated to many. Speed, simplicity is, of course, an advantage when they appear on a solid foundation. But when there are no foundation, structure, fundamental rules, knitting can be used only for meditative relaxation, but not to obtain a satisfying and wearable result. It turns out that a terrible mystical creature lives in our house, each month requiring a sacrifice in the form of non-wearable knitwear, and the name of this monster is a closet.


Starting to write patterns, I decided that I want to see them in my way. What did not satisfy me in the existing patterns should change; what was missing should be added. I understood that a tough job awaited me. The experience was already sufficient, and not only in knitting. It seems that everything I did in my life before that was just preparation for this job. In my youth, I had my own publishing house of needlework and culinary magazines, and a few years ago, I wrote and published a cookbook; I love mathematics, geometry, exactly how I love to create and write. I have been fond of photography for many years; however, I had to change direction. I am a finance manager by profession and a perfectionist by nature. I created websites, and I have been good with computers since 1991. At an early age, I was fond of sewing: until 16 years old, I sewed for my dolls, later for myself. I write and speak a little two more languages, besides my own. All this was useful to me, no less than just experience in knitting. And what you now see in the patterns is the outcome of all these things brought together.


Next, we go directly to the topic of this article. I will try to list what I added or what changed in the established canons of knitting patterns. And you decide whether you need all this or not, whether your knitting experience enriches by such kind of patterns or vice versa, takes away all the joy of knitting.

***

Описания "Made by Vilnonis" многим кажутся очень сложными. Быстрота, простота это, конечно, преимущество, когда они проявляются на прочном фундаменте. Но когда нет основы, структуры, основополагающих правил, вязание можно использовать лишь для медитативного отдыха, но не для получения удовлетворяющего результата. Получается, что в нашем доме живет страшное мистическое существо, каждый месяц требующее приношения жертвы в виде неносибельного вязаного изделия, и имя этому чудовищу шкаф.

Начав писать описания, я решила, что хочу их видеть по-своему. То, что меня не удовлетворяло в описаниях, должна изменить; то, чего не хватало, должна добавить. Я понимала, что меня ожидает очень сложная работа. Опыт уже был достаточный, и не только в вязании. Кажется, что все, чем я занималась в жизни до этого, было только подготовкой к этому занятию. В молодости у меня было свое издательство как раз женских рукодельных и кулинарных журналов, а несколько лет назад я написала и издала кулинарную книгу; я люблю математику, геометрию, ровно, как я обожаю творить и писать. Я много лет увлекаюсь фотографией, правда, пришлось поменять направление. По профессии я менеджер-финансист, а по характеру – перфекционист. Я создавала веб-сайты, а с компьютером я дружу с 1991-ого года. В раннем возрасте я увлекалась шитьем: до 16 лет шила куклам, позже – для себя. Я немного пишу и говорю еще на двух языках, кроме родного. Все это пригодилось мне не меньше, чем просто опыт в вязании. И то, что вы сейчас видите в описаниях, это совокупность всех этих вещей.


Далее перейдём непосредственно к теме этой статьи. Я попробую перечислить, что я добавила или что изменила в устоявшихся канонах вязальных описаний. А вы сами определите, нужно ли все это вам или нет, обогащают ли такие описания ваш вязальный опыт, или наоборот, отнимают всю радость в вязании.


 

1. Anatomical knitting

The most challenging thing I encountered in my work is how to incorporate anatomical techniques into the design. What is anatomical knitting, I have already written before, and you can read by yourself.

Knitwear equipped with different techniques that reflect the anat