My Yokes. Мои кокетки

At the very beginning of this post, we need to agree on one important topic. Yokes and raglans can be knitted both from bottom to top and from top to bottom. Only the first case is discussed in this article. You can turn everything upside down in your mind if you prefer the "top to bottom" knitting. Also, decreases and reduction, in this case, turn into increases and expansion for you. The knitting itself starts from the neckline band, and then the back neck shaping immediately follows.


Have you ever experienced such a thing, as the feeling of chill down the back neck because the back neckline is too low? And there wasn't such a thing that the front neckline cuts into the throat, creating unpleasant sensations and forcing to pull the garment continually? And the ugly crease under the high collar? If this happened, it means that the neck is shaped in the wrong place. It shifted a little backward: the back of the garment is too short, the front – too high. And this is most often found in garments with yoke or raglan. You are now thinking: "but everything is simple, several rows of the back neck shaping may be added, and there everything is OK." But the "OK" does not appear. See the pictures below. That is how the back looks like with the "several rows added" – they are included here and are about 2-3 cm high. As you can see, this changes nothing.

***

В самом начале этой статьи нам нужно договориться об одной важной вещи. Кокетки и регланы можно вязать как снизу вверх, так и сверху вниз. В этой статье будет разобран первый случай. Вы же можете мысленно все перевернуть, если вы предпочитаете обратное вязание. Также убавления, сужение для вас станут прибавлениями, расширением, а само вязание начнется с бейки, а потом сразу последует удлинение задней части спинки (далее – росток).


Не случалось ли с вами такое явление, как ощущение пробежавшего холодка по спине из-за того, что вырез горловины на спинке слишком низкий? А не было такого, что горловина переда врезается в горло, создавая неприятные ощущения и заставляя постоянно подтягивать вязаное изделие? А некрасивая складка под высоким воротом? Если такое случалось, это значит, что горловина сформирована не на месте. Она ушла немного назад: спинка изделия слишком короткая, перед – слишком высокий. И такое чаще всего встречается в изделиях с кокеткой или с регланом. Вы сейчас думаете: "да ведь все понятно, надо надвязать несколько рядов ростка, и будет порядок". Но порядок не появляется. Вот как выглядят спинки с "надвязыванием этих нескольких рядов" – они здесь есть и составляют примерно 2-3 см (см. фото ниже). Как видите, это очень мало.

How do you know how much you need to lengthen the back before you start the neckline, and how much you need to shorten the front in the yoke-type designs, so that the throat breathes freely and the chill is looking for other targets?

Yokes and seamless raglan are not far from the basic pattern of set-in sleeve designs, and here we need to borrow two measurements. The sewing says that the front neckline should be at least 7-8 cm deeper than the back neckline, and the upper part of the back is 2-3,5 cm higher than the same part of the front. All that remains is to sum these two numbers. So, we've got the magic number of 10 cm, and this is the height of the shaped back neck. Now you see why knitting just a few rows cannot help.

When the owner of the knit garment is younger, slimmer, and has a straight posture, this number can decrease to 8-9 cm. The older the owner is (slightly hunched back appears), the bigger the size is (fat deposits on the back neck), the magic number can grow up to 11-12 cm. But with 10 cm, you almost never lose.

Where do this 10 cm in the yoke and seamless raglans, that is made without a back neck shaping go? Everything is straightforward; they divide in half: the back neck exposes by 5 cm, the front neck climbs the throat by 5 cm.

***

Как узнать, насколько нужно удлинить спинку перед тем, как начать горловину, и насколько нужно укоротить переднюю часть, чтобы в кокеточном изделии горло свободно дышало, а холодок поискал других мишеней?

Кокеточные вязаные изделия и изделия с бесшовным регланом недалеко ушли от базовой выкройки плечевых изделий, и именно от них нам нужно позаимствовать два измерения. В шитье говорится, что горловина переда должна быть как минимум на 7-8 см глубже горловины спинки, а верхняя часть спинки на 2-3,5 см выше, чем та же часть переда. Все, осталось сложить эти 2 цифры. Значит, мы получаем магическое число 10 см, а это и есть высота ростка. Теперь вы видите, почему надвязывание всего лишь нескольких рядов помочь не может.

Чем обладатель вязаного изделия моложе, стройнее и с более прямой осанкой, это число может уменьшиться до 8-9 см. Чем он старше (появляется сутулость), полнее (жировые отложения на задней шее), магическое число может вырасти до 11-12 см. Но с 10 см вы почти никогда не прогадаете.

Куда деваются эти 10 см в кокетках и бесшовных регланах без ростка? Все очень просто, они делятся пополам: на 5 см оголяется задняя шея, на 5 см горловина переда залезает на горло.

So what changes need to be introduced into a standard, round, and to hell uncomfortable yoke? Let's look at the layout of the yoke (see the diagram below), where the black lines represent the yoke without any changes – the neck is in the center, the length of the front and back are the same. In the modified and comfortable yoke, the neck is shifted towards the front (white circle with a blue outline) until the difference in the length of the back and front to the neck is 10 cm. We knit the yoke in the old fashioned way to the dashed line (or the bottom of the front neck). When its height reaches the desired height from the beginning of the armholes to the beginning of the front neck, we stop knitting a round yoke in a circle and switch to the back neck shaping in short rows until its height reaches 10 cm (in the diagram there is a light-blue half-moon).

The main thing that can not be forgotten during the back neck shaping is to continue to make yoke decreases. And it is unlikely that the same step or rhythm of decreases (that was before in the white "doughnut" of the diagram) is suitable for you. But that is another topic.

***

Так какие же изменения нужно ввести в стандартную, круглую и до чертиков неудобную кокетку? Посмотрим расклад кокетки (см. схему ниже), где черные линии отображают кокетку без каких-либо изменений – горловина находится в центре, длина переда и спинки одинаковые. В измененной и в удобной кокетке горловина сдвигается в сторону переда (белый кружочек с голубым контуром) до тех пор, пока разница длины спинки и переда до горловины не составит 10 см. До пунктирной линии (или начала передней горловины) кокетку мы вяжем по-старому. Когда ее высота достигает нам нужной высоты от начала пройм до начала горловины переда, мы перестаем вязать круглую кокетку по кругу, и переходим на вязание ростка поворотными укороченными рядами, пока его высота не достигнет 10 см (на схеме – голубой полумесяц).

Главное, чего нельзя забыть во время вязания ростка – это продолжить сужение кокетки убавлениями. И вряд ли здесь вам подойдет тот же ритм убавлений, который был до этого в белом "бублике" схемы. Но это – уже другая тема.


Stitch Patterns in the Back Neck Shaping. Узоры в ростке


Everything works fine while you knit the yoke using a Stockinette Stitch or similar simple patterns. When the yoke is equipped with intricate patterns or large motifs, the symmetry of the pattern on the back and front falls apart. If the cable motifs in the yoke suggest beautifully and rhythmically tapering to the end, you lose some of the decreases by cutting them off earlier at the front neck. So, you have to recalculate the stitch pattern and squeeze all the front decreases into a shorter section. Or re-arrange them in another way. Another story is jacquard. You have to interrupt the jacquard circles at the beginning of the back neck shaping, knit the jacquard in the back neck with turning rows (flat knitting), where you need to take care of the accuracy of the edges. Or maybe even redraw the edge "roses" so that they do not seem like bitten by a worm.

***

Все это прекрасно работает, пока вы вяжете кокетку гладью и простыми узорами. Когда кокетка оснащена сложными узорами или большими мотивами, симметрия узора на спинке и переде разваливается. Если мотивы Аранов в кокетке предполагают красиво и ритмично сужаться до конца, некоторую часть сужения вы потеряете, отрезав их горловиной переда раньше. Значит, вам придется пересчитать узор и сжать все убавления, предназначенные для переда, в более короткий промежуток или перестроить их другим способом. Другая история – жаккард. Вы должны будете в начале вязания ростка прервать жаккардовые круги, жаккард в ростке вязать поворотными рядами, где нужно будет очень сильно позаботиться об аккуратности краев. А может даже перерисовать крайние "розочки", чтобы не казалось, что их покусал червь.

Everything is very much complicated but, at the same time, insanely engaging. For me, the most exciting part is to find those stitch patterns for the yoke that work in our favor and look just as spectacular as what yokes should be. Not all stitch patterns are suitable for me for an anatomical yoke. With some of them, you can go into the wilds, from which you can not get out. Below I uploaded a few examples so that the shaped back neck is visible. Also, check its interaction with the stitch pattern from the beginning. It coincides with the very bottom of the front neck. You can draw а horizontal line mentally or find the row in which the front neck begins (below the neckband) and draw it horizontally. You see how rapidly this 10 cm of the shaped back neck appears and grows, and that it is quite huge if compared with a complete absence or with those “several added rows.”

It even almost wholly covers the shoulder darts, if we assume that the shoulder length is nearly the same 10-12 cm.

***

Все это сложно, но безумно интересно. Лично для меня самой интересной частью является найти те узоры для круглых кокеток, которые работают нам на руку и выглядят также эффектно, какими кокетки и должны быть. Не все узоры лично для меня подходят для анатомических кокеток. С некоторыми их типами можно зайти в дебри, из которых не выбраться. Здесь я выложу несколько примеров, чтобы был виден именно росток, его взаимодействие с узорами, а также его начало в самом низу передней горловины. Вы можете сами провести мысленно линию или найти тот ряд, которым начинается горловина переда (до бейки) и провести ее или его по горизонтали. Вы увидите, как стремительно появляются и вырастают эти 10 см ростка, и что он огромный, если сравнивать его с полным отсутствием или с теми "несколькими рядами".

В нем даже почти полностью помещаются плечевые вытачки, если предположить, что длина плеча – это почти те же 10-12 см.


Work the RS from WS? Вязать лицевую сторону с изнанки?


In this section, I want to introduce you to one technique that I use in my designs and which helps to lessen the number of yarn tails, also weaving them in a very noticeable spot. This technique does not apply to buttoned yokes, where the pivot point is on the edges of both fronts; in other words, on the fastening edge. We further discuss pullover-type designs only.

How would the course of shaping the back neck in yokes be located (see the diagram below): 1. A round yoke would be worked up to the front neck. The last circular row would most likely be completed at the M1 marker, which separates the back and the left sleeve. Break yarn (1). 2. Attach the yarn at the beginning of the back neck shaping (2), shape the back neck, and break yarn at the same spot (3). 3. Then a neckband or collar would be made. Attach the yarn (4) somewhere in the back of the yoke, most likely, at the same marker M1. Work the neckband, break yarn. (5). You would not want to continue knitting the neckband with the same yarn used for the back neck shaping since the connection point, and the ending yarn would be in the most noticeable spot of the front neck.

We have five yarn ends; 2 of them have to be weaved in a most visible place (2, 3), and there are three more, one of which (1) does not even have a seam or border with another pattern nearby for reliable shelter.

***

В этом разделе хочу вас познакомить с одной техникой, которую я применяю в своих дизайнах и которая помогает избавиться от нескольких отрываний нити и вплетания их концов на самом заметном месте. Эта техника не касается застегиваемых кокеток, где точка разворота – это края полочек, другими словами – застежка. Речь далее пойдет только об одеваемых через голову вязаных изделиях.


Как расположился бы ход вязания ростка в кокеточных изделиях (см. схему ниже):

1. Провязали бы круглую кокетку до начала горловины переда. Последний круговой ряд, скорее всего, закончили бы у маркера М1, который разделяет спинку и левый рукав. Оторвали бы нить (1).

2. Присоединили бы нить у начала вязания ростка (2), провязали росток, и оторвали бы нить в том же самом месте (3).

3. Далее вязали бы бейку или воротник. Присоединили бы нить (4) где-то в задней части кокетки, скорее всего, у того же маркера М1, связали бы бейку, оторвали нить (5). Скорее всего вы не захотели бы продолжить вязать бейку той же самой нитью ростка, так как точка соединения и последняя нить оказалась бы на самом видном месте горловины переда.


У нас есть 5 концов нитей, 2 из них придется прятать на самом видном месте (2, 3), и еще три, один из которых (1) даже не имеет рядом шва или границы с другим узором для надежного укрытия.

Next, I want to share the idea of ​​how to make everything with a single and continuous yarn.


In order not to break the yarn several times in the back neck shaping in round yokes,

the RS (right side) of the stitch pattern in one small yoke section

must be worked from the WS (wrong side) and vice versa.

That is not the WS row of the stitch pattern – this is the RS of the pattern,

which must be displayed and executed from the WS.

And vice versa, the WS of the stitch pattern has to be done on the RS.


Finish knitting a round yoke before the marker M1 (see the diagram below) with an odd number of the row. In a knitting pattern, this would be an RS row. The definition of the RS row is necessary since turning rows (flat knitting) are used for further shaping of the back neck, hence the WS. Further, from the same point, the back neck shaping begins. Work the first row of the back neck (first pink arrow) from M1 to the first turn of the short row (point A). Work a WS row of the stitch pattern from the RS of the garment. The RS row was already worked in the last round of the yoke. Make a short row turn at point A. Work an RS row of the stitch pattern from the WS of the garment to the marker M1.


In my patterns you find such a definition for this: "In thе section between М1 and point A read and work the stitch pattern from WS," which means that you need to get the same look of the stitch pattern from the RS, working on it from the WS.


Now we have two more rows between point A and marker M1 than in the remaining yoke. From marker M1 to point B, work an ordinary WS row of the stitch pattern, finding yourself on the wrong side of the garment. One row of the back neck shaping is completed (between M1 and point A, there are two rows). Make a short row turn at point B, and work an ordinary RS row of the stitch pattern while being on the RS of the garment; finish before M1. The first two turns are completed; the height of the back neck is two rows. Repeat the required number of times until the height of the shaped back neck reaches 10 cm.

The gap between point A and marker M1 always is one row ahead of the rest of the gap. And it is the section where we knit the RS rows from the reverse side and the WS rows from the right side.


There may be doubt: the back neck shaping ends with an odd RS row of the stitch pattern. Basically, the pattern repeat consists of an even number of rows and ends with the WS. Does the pattern repeat remain incomplete? Do not forget that we work another alignment row from M1 down to M1, working over all wrapped stitches at the short rows turns. That is the last lost WS row of the pattern repeat, although it was worked from the RS.


After we have completed the back neck shaping and finished at the M1 marker, we then work on a neckband or a collar with the same continuous yarn. Finish before M1, break the yarn. In this case, we have only one yarn end, not five, as presented above.

***

Дальше поделюсь идеей, как выполнить все одной непрерывной нитью.


Для того, чтобы в вязании ростка в круглой кокетке не отрывать нить

несколько раз, лицевую сторону узора в одном небольшом

участке кокетки нужно вязать с изнанки и наоборот.

Это не изнаночная сторона узора – это лицевая сторона узора,

которую нужно отобразить и выполнить с изнаночной стороны. И наоборот,

изнаночную сторону узора придется выполнить с лицевой стороны.


Закончили вязание круглой кокетки у маркера М1 (см. схему ниже) нечетным рядом узора. В схеме поворотного вязания это был бы лицевой ряд. Определение лицевого ряда обязательно, так как далее вязание ростка будет выполняться поворотными рядами, следовательно – изнаночным рядом. Далее с той же точки начинается вязание ростка. Вяжем первый ряд ростка (первая розовая стрелка) от М1 до первого поворота укороченного ряда (точка А). Вяжем изнаночный ряд узора с лица (лицевой ряд у нас уже был провязан в последнем круге кокетки). Делаем поворот укороченного ряда у точки А. Вяжем лицевой ряд с изнанки до маркера М1.


В моих описаниях вы найдете такое определение этому: "В промежутке между М1 и точкой А узор читать и вязать с изнаночной стороны", что означает как раз то, что вам надо получить такой же вид узора с лица, выполняя его с изнанки.


Теперь у нас между точкой А и маркером М1 на два ряда больше, чем во всем остальном промежутке. От маркера М1 до точки B вяжем обыкновенный изнаночный ряд узора, находясь на изнаночной стороне. Провязан один ряд ростка (между М1 и А – два ряда). Выполняем поворот укороченного ряда у точки B, вяжем обыкновенный лицевой ряд узора, находясь на лице, заканчиваем у маркера М1. Первые повороты выполнены, высота ростка – 2 ряда. Повторяем нужное количество раз, пока высота ростка не достигнет наших 10 см.

Промежуток между точкой А и маркером М1 всегда будет опережать остальной промежуток на один ряд. И именно в нем мы вяжем лицо с изнанки, а изнанку с лица.


Может возникнуть сомнение: вязание ростка заканчивается лицевым рядом узора. В основном раппорты узора состоят из четного количества рядов, и заканчиваются изнаночным рядом. Разве раппорт узора останется незавершенным? Не забудьте, что мы провяжем еще один сглаживающий круг от М1 до М1, ввязывая все обернутые петли в точках укороченных рядов. Это и будет тот потерянный последний изнаночный ряд ряппорта, хотя и выполнен с лица.


После того, как мы завершили росток и закончили у маркера М1, вяжем бейку или воротник той же самой непрерывной нитью. Закончили у М1, оторвали нить.

У нас остался всего лишь один конец нити, а не пять, как было показано выше.

Working on the anatomical yoke also includes techniques such as shoulder darts, deeper front armholes, vertical bust darts, and methods for combining them, as well as the correct location of the short rows turning points for the back neck shaping. But more on that later.


I tried to put everything as clear as possible. Those who have already knitted my yokes immediately understand what I wrote here. If it seems to you that you did not get the idea, try to knit some of my designs with circular yokes. Hands do not lie; in practice, everything becomes obvious. Thanks for reading!

***

В вязание анатомической кокетки еще входят такие технологии, как плечевые вытачки, углубленные проймы переда, вертикальные вытачки для груди и методы их совмещения, а также правильное расположение точек поворотов укороченных рядов для ростка. Но об этом позже.


Я постаралась выложить все как можно более понятно. Кто уже вязал мои кокетки, сразу поймет, о чем тут говорилось. Если вам кажется, что вы не поняли, просто попробуйте связать некоторые мои дизайны с круглыми кокетками. Руки не обманут, а на практике все станет очевидно. Спасибо, что читали!



629 views5 comments
logo_vilnonis.tif
vilnonis_mobile_app_screen.png

©2020 Vilnonis. All rights reserved. 

Credits and/or links to this source are welcome when resources are used for patterns and designs.

  • instagram-256
  • ravicon
  • issuu_icon